پانزده نشانه معتاد بودن به تلفن همراه و راه حل آن

اعتیاد به گوشی می تواند در بین 10 رتبه اول اعتیاد ها در زندگی امروزه قرار بگیرد. شاید برای شما هم پیش آمده است که حس کرده اید صدای پیامی را از اینستاگرام شنیده اید. پس از آن وارد اینستاگرام شده و بعد از 2 ساعت بزور از آن دل می کنید! این یعنی اوضاع شما وخیم است! در این مطلب از موبایل کالج(مرکز آموزش تعمیرات موبایل سامسونگ ، آیفون، هواوی و…) همراه شما هستیم تا به شما بگوییم آیا به گوشی اعتیاد دارید یا خیر. اگر جواب مثبت است، راه حلی روبروی شما قرار دهیم.

اعتیاد به شبکه های اجتماعی
اعتیاد به شبکه های اجتماعی

آیا با پیشرفت تکنولوژی، چیزی برای نگران شدن وجود دارد؟

بله واقعا وجود دارد! این نگرانی به این دلیل است که اگر سناریوی گفته شده(ورورد به اینستا) در زندگی شما چند بار در روز اتفاق بیافتد، می تواند نشانگر اعتیاد به تلفن هوشمند شما باشد.

مطالعات نشان داده است که درصد بسیار بالایی از مردم، امروزه از تلفن های هوشمند خود بیش از حد استفاده می کنند یا از آن استفاده های بد می کنند. با این حال، درست است که احتمال اعتیاد کامل به تلفن هوشمند در شما شاید کم باشد، اما احتمال اینکه به زودی به دام اعتیاد به گوشی دچار شوید، بسیار زیاد است!

آزمون ها و ابزار های تشخیصی برای تعیین اینکه آیا شما واقعاً به تلفن هوشمند خود معتاد هستید یا خیر وجود دارد. مانند اعتیاد به غذا، قمار یا الکل که اعتیاد های بسیار مهمی هستند، اعتیاد به گوشی هوشمند را می توان “اعتیاد به فناوری” دانست.

چرا گوشی های هوشمند اعتیاد آور هستند؟

تلفن های هوشمند با داشتن برنامه های کاربردی که به ما در سازماندهی فعالیت های روزمره کمک می کند، زندگی ما را آسان کرده اند. اما بخش بزرگی از جامعه معتقد اند که تلفن های هوشمند نسبتاً خطرناک نیز هستند. به طور دقیق تر، آن ها معتقد اند که این تکنولوژی، نسل حاضر را خراب می کند و توانایی آن ها را برای تفکر در خارج از جعبه کوچکی که در کف دست خود دارند، از بین می برد.

این اعتیاد به گوشی، در درجه اول به این دلیل است که جوانان این نسل همانطور که یک سیگاری به سیگار معتاد می شود، به تلفن های هوشمند خود معتاد می شوند. به تازگی، پزشکان ادعا کرده اند که “Selfitis” یک اختلال روانی قابل قبول است که بیمار را مجبور می کند به طور مداوم عکس های سلفی بگیرد و آن ها را در رسانه های اجتماعی پست کند!

 

"Selfitis" یک اختلال روانی قابل قبول است
“Selfitis” یک اختلال روانی قابل قبول است

 

این مورد نشان می دهد که اعتیاد به تلفن های هوشمند تا چه حد گسترش یافته است. هدف این مقاله موبایل کالج(مرکز تعمیرات حرفه ای موبایل در ایران) بررسی عمیق اعتیاد به این فناوری است و به شما کمک می کند بفهمید آیا به تلفن های هوشمند معتاد هستید یا خیر.

سوالی بسیار مهم: اعتیاد به فناوری چیست؟

به بیان ساده تر، اولین تأثیری که یک ماده اعتیاد آور ایجاد می کند، ترشح ماده ای شیمیایی در مغز است که به نام “دوپامین” شناخته می شود. در سال های اخیر مطالعات متعددی نشان می دهد که فناوری تأثیر مشابهی را ایجاد می کند!

با کمک تلفن های هوشمند، می توانیم دائماً معاشرت کنیم که به نوبه خود باعث رضایت شخصی می شود. مانند دیگر اعتیاد ها، معاشرت با گوشی هوشمند احساس پاداش را در مغز ما ایجاد می کند.

اعتیاد به گوشی یا استفاده بیش از حد از آن؟

یک تفاوت بسیار مویی(!) بین اعتیاد و استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی تلفن خود را زیر بالش می گذارید و قبل از خواب آن را بررسی می کنید و به عنوان اولین چیز صبح به آن نگاه می کنید، می تواند به عنوان استفاده بیش از حد از گوشی در نظر گرفته شود، اما الزاماً اعتیاد نیست.

باید بدانید که وقتی صحبت از اعتیاد به گوشی های هوشمند می شود، اوضاع کمی جدی تر است؛ زیرا اعتیاد به تلفن همراه عوارض جانبی خطرناکی دارد. به عنوان مثال، هنگامی که از تلفن هوشمند خود برای پر کردن خلأ های احساسی یا منحرف کردن خود از احساسات ناخوشایند استفاده می کنید، می توان آن را به نوعی اعتیاد دانست.

همچنین اگر زمانی که قادر به استفاده از گوشی خود نیستید، تحریک پذیر یا مضطرب می شوید، هم گوشی و هم سلامتی شما دچار مشکل می شود؛ زیرا شما مدتی طولانی به صفحه نگاه می کنید یا عادت دارید که حتی در هنگام رانندگی دایرکت خود را چک کنید! در این صورت احتمال اینکه به گوشی معتاد باشید، بسیار زیاد است.

به گفته موبایل کالج(مرکز اموزش تعمیرات موبایل سامسونگ ، هوای، آیفون و…) برای قضاوت بهتر در مورد خود، لطفاً 15 علامت زیر را که نشان می دهد شما به تلفن های هوشمند خود معتاد هستید را بخوانید. پس از آن می توانیم تصمیم قطعی را درباره اعتیاد شما به گوشی بگیریم.

اعتیاد به تلفن همراه
اعتیاد به تلفن همراه

15 علامتی که نشان می دهد اعتیاد به گوشی دارید.

  1. احساس می کنید زمانی که برای تلفن هوشمند خود صرف کرده اید، بسیار کم است در حالی که در واقع بسیار زیاد است!
  2. شما با گوشی خود بسیار کلنجار می روید.
  3. به دلیل صرف وقت روی گوشی خود، نمی توانید زمان را مدیریت کنید و اغلب فرصت ها را از دست می دهید.
  4. ترجیح می دهید به افراد پیام دهید یا به آن ها ایمیل بزنید تا اینکه شخصاً با آن ها ملاقات کنید.
  5. شما نسبت به قبل زمان بیشتری را صرف تلفن خود می کنید.
  6. آرزو می کنید که بتوانید زمان بیشتری را برای گوشی خود اختصاص دهید!
  7. تلفن شما حتی شب ها روشن است و زیر بالش یا کنار تخت خواب آماده استفاده است!
  8. شما به سرعت به ایمیل ها، توییت ها یا پیام ها را بدون توجه به فعالیتی که مشغول آن هستید، پاسخ می دهید.
  9. هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین از تلفن همراه خود استفاده می کنید.
  10. احساس می کنید که تلفن های همراه برای افزایش هوشیاری شما کاملاً ضروری هستند.
  11. بدون تلفن هوشمند خود ناراحت هستید! حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد. یعنی برای مثال اگر گوشی خود را به دست موبایل کالج(مرکز آموزش تعمیر موبایل در تبریز) برای تعمیر بسپارید، در طی این دوری از گوشی ممکن است فشار زیادی تحمل کنید!
  12. در بیشتر مواقع گوشی هوشمند خود را در جیب خود دارید.
  13. هنگام غذا خوردن هم گوشی دستتان است.
  14. شما نمی توانید هر چند ثانیه اینستاگرام خود را چک نکنید!
  15. بدون تلفن همراه خود نمی توانید هیچ فعالیتی انجام دهید.

با این حال، هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که ادعا کند داشتن هشت یا نه مورد از موارد گفته شده، شما را معتاد به تلفن های هوشمند می کند. اما اگر با حداقل هفت مورد از آنها سر خود را به نشانه تایید تکان دهید، بهتر است خطر اعتیاد به گوشی را جدی بگیرید.

چگونه می توان این اعتیاد به گوشی های هوشمند را رها کرد؟

می دانیم مردم از گوشی های هوشمند در اکثر موارد برای منافع خود استفاده می کنند. برای مثال برای تماس، استفاده از اینترنت، معاشرت و موارد دیگر. اما در عین حال، استفاده مداوم از این ابزار می تواند برای سلامتی و همچنین زندگی اجتماعی شما خطرناک باشد.

اگر به این درک از استفاده از تلفن همراه برسید، می توانید از دچار شدن به اعتیاد به گوشی رهایی پیدا کنید.

جمع بندی

همانطور که می بینید ممکن است به تلفن هوشمند خود اعتیاد داشته باشید و در حالی که خودتان آن را ندانید. احتمالاً در حال حاضر این مطلب را با گوشی خود می خوانید و چند اعلان پیام نیز برای شما آمده است! متأسفانه اعتیاد به گوشی های هوشمند می تواند ما را از زندگی واقعی منحرف کند. مسلماً امروزه تلفن های هوشمند دارای انواع برنامه هایی هستند که زندگی ما را آسان تر می کند. با وجود این همه قدرت در کف دست، احتمالاً نمی توانیم بدون تلفن های هوشمندمان زندگی کنیم! بنظر شما آیا چنین است؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

حال ما تصور می کنیم که شما پس از اعتیاد به گوشی در طی چند ماه و سال، حالا به خود آمده اید! اما گوشی شما ممکن است خراب شده باشد. می توانید با موبایل کالج(مرکز تعمیر گوشی در کشور) تماس بگیرید و براحتی گوشی خود را تعمیر کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
برای امتیاز به این سایت کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *