آیا با آی سی (IC) و نکات جالب آن آشنایی دارید!

Ic و آنواع آن در گوشی های تلفن همراه | آموزش تعمیرات موبایل | موبایل کالج

IC به معنای ” مدار مجتمع” است. مخفف IC با معنی ” مدار مجتمع” استفاده می­ شود تا نشان دهد کسی یک پیام یا موقعیت را می ­فهمد. استفاده از آی سی به این معنی است که فرستنده بدون اینکه لزوماً با هم توافق داشته باشد یا بخواهد اظهار نظر کند، آنچه را که گفته شد درک می کند. آی سی (IC) یک قطعه الکترونیکی است که از تراشه ترانزیستور، دیود، مقاومت و خازن­ ها در تراشه کوچک نیمه هادی ساخته شده است. مدار مجتمع یا IC تراشه کوچکی است که می­ تواند به عنوان تقویت کننده، نوسان ساز، تایمر، ریز پردازنده یا حتی حافظه کامپیوتر عمل کند. IC یک ویفر کوچک است که معمولاً از سیلیکون ساخته می­ شود و می­تواند از صدها تا میلیون ها ترانزیستور، مقاومت و خازن را در خود جای دهد. موبایل کالج (مرکز تعمیرات موبایل در سطح کشور) در این آموزش مقدماتی IC به شما کمک می کند تا اصول IC یا مدار مجتمع را بیاموزید.

IC یا مدار مجتمع چیست؟

آی سی چیست؟ آشنایی کامل با IC در موبایل
آی سی چیست؟ آشنایی کامل با IC در موبایل

مدار مجتمع یا IC یک قطعه الکترونیکی SMD است که از ترکیب چندین  قطعه در یک تراشه تشکیل شده است. قطعات الکترونیکی مدار مجتمع یا IC از ابعاد کوچک و وزن بسیار کمی برخوردار هستند. آن­ها با قدرت کم نتایج بسیار خوبی دارند. در یک نمودار شماتیک الکترونیکی ، یک مدار مجتمع معمولاً به صورت مستطیل با اتصالات مداری که به راحتی در اطراف مستطیل قرار گرفته ­اند و بدون در نظر گرفتن موقعیت فیزیکی پین ها ، نشان داده می ­شود.

هر اتصال پین برچسب گذاری شده ­است. مدار های مجتمع ترکیبی از دیودها، ریزپردازنده­ ها و ترانزیستور ها به شکل حداقل شده روی ویفر ساخته شده از سیلیکون است. ترانزیستور جزء قطعاتی است که برای ذخیره ولتاژ یا تثبیت کننده مدار استفاده می­ شود. می­ توان از آن ها برای تقویت سیگنال داده شده استفاده کرد و به عنوان کلید هایی که در مدارهای دیجیتال کار می­ کنند استفاده کرد.

آی سی از چه اجزایی ساخته شده است؟

اجزای استفاده شده در یک IC از خارج قابل مشاهده نیستند. این­ ها در تراشه نیمه هادی ساخته شده ­اند و قابل حذف نیستند. خازن­ های بیش از 30 PF در IC استفاده نمی­ شوند و همچنین نمی­ توان سلف­ ها و ترانسفورماتور ها را در داخل تراشه IC قرار داد. هزاران و میلیون ها ترانزیستور دو قطبی و CMOS (نیمه هادی نیمه اکسید فلز) FET در ساخت IC استفاده می­ شود. 7400، یک آی سی 14 پین است که شامل چهار دروازه NAND دو ورودی است. هر گیت از دو پایه ورودی و یک پایه خروجی استفاده می­ کند که دو پایه دیگر دارای قدرت (+5 ولت) هستند. 7402 IC دستگاهی است شامل چهار دروازه مستقل که هر کدام عملکرد منطقی NOR را انجام می­ دهند. گزینه­ های بسته 7402 شامل: طرح کلی کوچک پلاستیکی ، حامل­ های تراشه سرامیکی ، بسته ­های تخت ، DIP­ های پلاستیکی و سرامیکی است.

انواع مدار مجتمع (IC):

بر اساس ساختار خارجی ، IC یا SMD را می­توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • بسته تک پین خطی (SIPP).
  • بسته پین ​​دو خطی (DIPP).
  • بسته پین(​​Quard) (QPP).
  • بسته آرایه­ای (Pin Grid) (PGA).
  • بسته آرایه­ای شبکه­ای (Ball Grid Array) (BGA).
  • بسته تراشه بدون سرب (LCC).

IC مخفف “مدار مجتمع” است. IC یک مدار کوچک است که از مقاومت­ها ، دیودها و ترانزیستورها تشکیل شده و در یک بسته قرار دارد. یک آی سی شامل دروازه­های منطقی بسته بندی شده در یک بسته 14 پین ، یک آی سی تایمر در یک بسته 8 پین و یک آی سی تنظیم کننده ولتاژ در یک بسته 3 پین است.

یک صفحه داده IC شامل اطلاعات مفیدی است. علاوه بر اطلاعات اساسی مانند نام سازنده و شماره قطعه IC ، اطلاعاتی از جمله: نمودار مدار داخلی تراشه را خواهید یافت. برای مدارهای ساده ، ممکن است کل نمودار دقیق را بدست آورید.

آرایه شبکه توپی:

از آی سی بدون پین در تلفن­های همراهی که Ball Grid Array) (BGA)) نامیده می­شوند استفاده می­شود. برای شمارش تعداد پین­های یک IC BGA ، یک علامت دایره­ای شکل در گوشه­ای وارونه وجود دارد ، یا یک علامت دایره­ای عمیق وجود دارد.بسته آرایه Ball Grid به گونه­ای بر روی کف دست نگه داشته می­شود که نشانه دایره­ای شکل انگشت شست به سمت پایین باشد. سطح لنت روی تراشه IC معمولاً 0.006 اینچ (6 میل یا 152 میکرومتر) است. این فاصله در حال حاضر بسیار بیشتر از سرعت سیم کشی (فلزکاری) روی تراشه IC 2 تا 8 میکرون (0.08 تا 0.31 میل) است. اما سیم کشی PCB به گام حتی بزرگتری نیاز دارد. معمولاً بین 40 تا 100 میل.

موبایل کالج (مرکز تعمیرات تخصصی موبایل در سطح کشور) در ادامه این مطلب آموزش تعمیرات موبایل به انواع مدار و کاربرد آن­ها می پردازد. با ما همراه باشید.

انواع مدار مجتمع (IC) بر اساس فناوری:

انواع IC بکار رفته در گوشی های هوشمند
انواع IC بکار رفته در گوشی های هوشمند

براساس فناوری دو نوع IC وجود دارد:

IC خطی: این نوع IC روی سیگنال آنالوگ کار می­کند. جایی که سیگنال خروجی با توجه به سیگنال ورودی متغیر تغییر می­ کند.

IC دیجیتال: این نوع IC روی سیگنال دیجیتال کار می­کند. یک سیگنال خروجی تعریف شده از یک سیگنال ورودی مشخص دریافت می­ شود. براساس اجزای الکترونیکی مورد استفاده ، آی سی دیجیتال انواع مختلفی دارد.

 نمونه هایی از IC دیجیتال:

  • CMOS (نیمه هادی اکسید فلز)
  • DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال)
  • DRAM (حافظه دسترسی تصادفی پویا)
  • ROM (فقط خواندن حافظه)
  • PROM (حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی).

انواع آی سی در دنیای دیجیتال:

آی سی قدرت:

این ماده در بخش برق تلفن همراه یافت می­شود. بسیاری از اجزای کوچک عمدتا خازن SMD در اطراف این IC وجود دارد. RTC نزدیک IC Power است.

IC شارژ:

این ماده در بخش قدرت نزدیک R22 یافت می­ شود.

کار / عملکرد: جریان را از شارژر گرفته و باتری را شارژ می­ کند.

خطاها: اگر IC شارژ ایراد داشته باشد ، مشکلی در شارژ شدن باتری وجود دارد و مجموعه شارژ نمی ­شود. اگر IC شارژ کوتاه باشد ، مجموعه از بین می­ رود.

منطق IC / UI IC:

در هر بخشی از تلفن همراه یافت می­ شود. دارای 20 پین یا پایه است. به آن UI IC و Interface IC نیز گفته می­ شود.

کار / عملکرد: این رینگر ، ویبراتور و LED تلفن همراه را کنترل می ­کند.

خطاها: اگر IC Logic IC / UI معیوب باشد ، Ringer ، Vibrator و LED تلفن همراه به درستی کار نمی ­کنند.

آی سی صوتی:

این مورد در بخش قدرت یک تلفن همراه یافت می­ شود. به آن Cobba IC و Melody IC نیز گفته می­ شود.

کار / عملکرد: بلندگو و میکروفون تلفن همراه را کنترل می­ کند.

PFO IC در موبایل چیست؟

P.F.O. در نزدیکی سوئیچ آنتن در بخش شبکه PCB تلفن همراه یافت می­ شود. همچنین به آن P.A (تقویت کننده نیرو) و Band Pass Filter گفته می شود.

کار / عملکرد: این فرکانس شبکه را فیلتر و تقویت می ­کند و شبکه خانگی را انتخاب می کند. اگر کوتاه شود تلفن همراه از بین می رود.

آسیب IC قدرت به چه معناست؟

اگر برق IC خراب باشد ، ممکن است چراغ­ های نشانگر روشن نشوند یا هنگام شارژ شدن یا شارژ باتری ، چراغ­ ها تغییر نمی کنند. به اندازه کافی آسان است که تفاوت را مشاهده کنید. مسئله باتری نیست ، این تراشه IC در گوشی خواهد بود. در صورت آسیب دیدن ، تراشه نمی ­تواند به درستی کار کند ، این امر از روشن شدن مجدد آیفون 5 جلوگیری می کند. در حالی که باتری تازه جایگزین آیفون را تأمین می­ کند، پس از اتمام باتری، این مشکل دوباره ظاهر می­ شود.

 دلایل سوختن IC شامل چه مواردی است؟

مشکل طراحی :

در برخی از طراحی­ های منبع تغذیه ، بخش برق بسیار قوی است و بندرت مشکلی دارد. به نظر می­ رسد مدار محافظ قادر به شناسایی اتصال کوتاه و خاموش شدن منبع تغذیه است؛ بنابراین منبع تغذیه را از بین می ­برد. با این حال ، در برخی دیگر از طراحی­ های منبع تغذیه به نظر می­ رسد، هنگام اتصال کوتاه یا در سمت ثانویه یا بار، اجزای بخش برق به راحتی منفجر می­ شوند!

افزایش برق :

افزایش جریان برق اساساً افزایش جریان الکتریکی خانه شما است. معمولاً کمتر از یک هزارم ثانیه طول می کشد، اما هنوز هم می تواند به قسمت برق (که شامل IC قدرت) تجهیزات یا حتی تلفن شما آسیب جدی برساند.

آی سی چگونه در تلفن همراه شارژ می­ شود؟ کاربرد آن در شارژر چیست؟

ولتاژ اتصال باتری را بررسی کنید. ولتاژ باید 1.5 تا 3.7 ولت DC باشد. اگر ولتاژ در اتصال وجود ندارد، بخش شارژ را بررسی کنید. Timer IC NE555 برای شارژ و نظارت بر سطح ولتاژ در باتری استفاده می­ شود. پایه ولتاژ کنترل 5 IC1 با ولتاژ مرجع 5.6V توسط دیود زنر ZD1 ارائه می­ شود. پین آستانه 6 با ولتاژ تنظیم شده توسط VR1 و پین ماشه 2 با ولتاژ تنظیم شده توسط VR2 تأمین می ­شود.

آیا می توان آی سی تلفن را تعمیر کرد؟

اگر حتی پس از بارگیری مجدد نرم افزار تلفن روشن نمی­ شود ، C.P.U ، Power IC و Flash IC را گرم کنید. اگر ولتاژ روی کلید روشن / خاموش وجود ندارد، مسیر سوئیچ روشن / خاموش را بررسی کنید. اگر مشکل برطرف نشد گرما ، Reball یا Power IC و CPU را تغییر دهید تا مشکل برطرف شود.

سخن آخر و جمع بندی این مطلب آموزشی:

موبایل کالج (مرکز تعمیرات تلفن­ های همراه و آموزش تعمیرات موبایل در سطح کشور) در این مقاله ترفندها و اطلاعات کاملی را در مورد آی سی تلفن همراه ارائه داد. بی شک تیم ما در راستای تعمیرات تخصصی موبایل و همچنین آموزش تعمیرات موبایل تجربه بسیار و رضایت مندی مشتریان زیادی دارد. در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر تلفن همراه می­ توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید و نیاز خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
برای امتیاز به این سایت کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *