تنوع شغلی در حرفه تعمیرات موبایل

امروزه یافتن یک تخصص برای مستقل شدن از لحاظ شغلی دغدغه‌ای انکار ناپذیر می‌باشد. با وجود پیشرفت دسترسی‌ به اینترنت و افزون شدن روز به روز ارتباطات، متاسفانه در منابع فارسی آنچنان در معرفی تخصصی مشاغل، مطالب جامعی ارائه نشده است.

می دانید که دستگاه‌های موبایل‌ از پرطرفدارترین وسیله مورد استفاده در میان افراد جامعه می‌باشند. بعید می‌دانم بتوان کسی را یافت تا از این وسیله استفاده نکند.

تلفن‌های همراه از میکانیزم پیچیده‌ای برای عملکرد مناسب برخوردار هستند، پس تعمیرات آن نیز امری تخصصی می‌باشد.

با توجه گستردگی کاربرد این وسیله، بدون شک تقاضا برای تعمیرات آن نیز زیاد می‌باشد و به علت حساسیتی که دارند ممکن است مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری مختلفی برای آن‌ها به وجود بیاید، این موضوع باعث می‌شود آموزش تعمیرات موبایل اهمیت زیادی داشته باشد.

بنابراین می‌توان نتیجه گیری کرد حرفه موبایل از بازار کار خوبی  برخوردار خواهد بود. افرادی که می‌خواهند از این تخصص به عنوان یک منبع درآمد بهره‌مند گردند، باید دوره تعمیرات تخصصی موبایل را پشت سر بگذارنند.

 در حال حاضر موبایل‌ها در ساختارها، برندهای متنوع و سیستم عامل‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شوند و به همان نسبت نیز در نحوه کارکرد جزئی‌تر و گوناگون شده‌اند. این امر موجب می شود  مشاغلی متنوعی در این حوزه به وجود بیاید. که صاحبان این مشاغل را تکنیسین تلفن همراه می‌نامیم.

با تحقیقاتی که تیم کالج در راستای حرفه تعمیرات موبایل انجام داده، در این مطلب می‌خواهیم شما را با تکنسین تلفن همراه که از مشاغل مدرن امروزی می‌باشد آشنا ساخته و تنوع شغلی مربوط به حرفه موبایل را بسط دهیم.

اگر بخواهیم یک دستبه بندی کلی برای حرفه موبایل در نظر بگیریم، می‌توانیم دسته فروش و خدمات را بیان کنیم. هر کدام از دسته‌ها، بخش‌های مجزا برای انجام فعالیت دارند.

دسته خدمات را می‌توانیم به عنوان خدمات تعمیراتی بیان کنیم. خدمات تعمیراتی شامل خدمات نرم افزار و سخت افزار می‌باشد.

خدمات نرم افزار

خدمات نرم افزار برای برندهای مختلف متفاوت است. انواع سیستم عامل‌ها داریم که موجب ایجاد شغل‌های متفاوت می‌شوند. سیستم عامل اندروید، سیستم عامل آی او اس و بلک بری و …، دامنه کاری هر کدام متغیر بوده که در کشور ایران بیشتر تعمیرات نرم افزار تلفن همراه مربوط به سیستم عامل اندروید و بعد از آن سیستم عامل آی او اس کارکرد دارد.

فروش فریم ور و فایل‌های نرم‌افزاری

همچنین فروش فریم ورها که توسط شرکت‌های برای آپدیت تلفن همراه، فایل‌های مربوط به ایرادات نرم‌افزاری و فایل های تعمیراتی نرم افزاری بکاب گرفته شده از دستگاه‌های موبایل که فروش آنها می‌تواند از طریق وب سایت عملی شود.

تعمیرات سخت‌ افزار تلفن همراه

بخش سخت افزار تلفن همراه گسترده بوده و حرفه‌های مجزای بسیاری دارد.

تعمیرات عمومی و تخصصی سخت تلفن همراه

تعمیرات عمومی و تخصصی سخت افزار که مربوط به عیب‌یابی، آشنایی با علم الکترونیک و مسلط بودن به مکانیزم و ساختار کلی کار موبایل می‌باشد. البته می‌شود تعمیرات عمومی و تخصصی سخت افزار و نرم افزار را در کنار هم انجام داد.

تعویض آی سی هارد و آی‌سی  سی‌پی‌یو

 تعویض آی سی هارد و آی‌سی  سی‌پی‌یو که می‌توان آن را در یک حرفه مجزا از تعمیرات عمومی و تخصصی تلفن همراه دانست. بهتر است هر شخصی که می‌خواهد وارد این حرفه شود یکی از زمینه‌های فعالیت را انتخاب کرده و در آن زمینه به صورت حرفه‌ای فعالیت کند. پس می‌توان تعویض آی‌سی هارد و سی‌پی‌یو را در تخصصی جداگانه تعریف کرد.

تعویض گلس تاچ

تعویض گلس تاچ گوشی‌هایی که از تکنولوژی ال‌ای‌دی استفاده می‌کنند. سالها قبل‌تر اگر محافظ لمسی گوشی شکسته می‌شد، کاربر مجبور بود که تاچ و ال سی دی را باهم و یکجا تعویض کند. اما با پیشرفت تکنولوژی در این حرفه دیگر مجبور نخواهیم بود هزینه‌های هنگفتی برای تعمیر قطعاتی مثل ال‌ای‌دی‌ها پرداخت کنیم و با دستگاه‌هایی می‌توان این قطعات چسبیده به هم را جدا کرده و فقط قطعه آسیب دیده را تعمیر کنیم.

تعویض فلت تصویر و صفحه لمسی

بارها پیش می‌آید که ما گوشی را در جیبمان نگه‌داری می‌کنیم و این امر موجب می‌شود گوشی در معرض فشار باشد، در نتیجه اولین تاثیر خود را بر روی قسمت فلت موبایل که رابط بین ال‌ای‌دی و مدار تلفن همراه است می‌گذارد و شاید برایتان اتفاق افتاده باشد گه‌گاهی تصویر تلفن همراه کاملا سیاه می‌شود و سپس به حالت عادی بر‌می‌گردد و دلیل خرابی آن می‌تواند فلت تصویر باشد و یا همچنین بخشی از صفحه لمسی از کار افتاده باشد که با تعویض فلت مربوط به صفحه لکسی، این ایراد می‌تواند با تعویض فلت برطرف شود.

ارائه گارانتی 

مورد دیگر ارائه گارانتی  برای خدمات پس از فروش و می‌تواند در تنوع شغلی دیگر دسته بندی شود. مانند بیمه ماشین اما کمی کم رنگ‌تر عمل می کند. ناگفته نماند گارانتی تلفن‌های هوشمند در کشور ایران خدمات رضایت بخشی را برای کاربران نمی‌توانند ارائه دهند. این امر موجب نارضایتی بسیاری از کاربران از شرکت‌های گارانتی شده است.‌

تعمیرات گوشی‌های آیفون

از دیگر تخصص‌های این حرفه مربوط به تعمیرات گوشی‌های آیفون می‌باشد و می‌توان آن را جدا از تعمیرات مربوط به گوشی‌های اندروید دسته بندی کرد با اینکه محتوای کار هر کدام به یک شکل هست اما هر کدام متخصص مجزا را برای انجام تعمیرات می‌طلبد، زیرا به ابزار کاری دقیق‌تر و دستگاه‌های متنوع‌تری نیاز داریم.

حال بپردازیم به قسمت دوم شغل‌های حوزه تلفن همراه یا همان بخش فروش.

فروش لوازم جانبی

قسمت فروش مربوط به حرفه موبایل می‌تواند فروش لوازم جانبی، به دو صورت عمده و خورده انجام می‌گیرد. و می‌توانیم به عنوان دو شغل متفاوت در نظر بگیریم.

فروش موبایل

 فروش موبایل که از داغ‌ترین بازارهای این روزها می‌باشد. روز به روز با افزایش نیاز به تلفن همراه و همینطور پیشرفت تکنولوژی برای آموزش مجازی موجب شده است خواه یا ناخواه تقاضا برای خرید این دستگاه هوشمند بالا بوده و از رونق بالایی برخوردار باشد.

فروش قطعات موبایل و ابزار تعمیرات

  در راستای همین حرفه و تقاضای زیاد برای خرید تلفن همراه بالطبع نیاز به تعمیر هم افزایش یافته و در نتیجه شغل دیگری مثل فروش قطعات یدکی موبایل و ابزار تعمیراتی هم به تنوع شغلی این حرفه اضافه خواهد شد.

 برای فروش عمده هزینه اولیه بسیار بالایی لازم است. اما برای فروش خرده به نسبت فروش عمده هزینه  کمتری نیاز دارد.

در این بخش مشاغل مربوط به حرفه موبایل رو تشریح کردیم. این مطلب حاصل تحقیقات تیم کالج در این زمینه بوده و با توجه به گستردگی این حوزه اطلاعات ما حتما آنچنان کامل نخواهد بود. برای آشنایی با این حرفه می‌توانید تحقیقات لازمه را انجام بدهید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
برای امتیاز به این سایت کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *